ℹSkattningsskalor på ukrainska och ryska: Vi tillhandahåller kostnadsfria versioner av BDI-2, BAI och Beck ungdomsskalor. Läs mer här.

Aktuellt

Årets vinnare av Stora psykologpriset

Stor psykologpriset tilldelas i år Erik Andersson för hans förmåga att skapa en aktiv växelverkan mellan forskning och klinisk tillämpning. Denna växelverkan är viktig för att uppnå en hög kvalitet i såväl forskning som i utbildning och klinisk verksamhet. Erik Andersson är psykolog, PhD, docent i klinisk psykologi samt ordförande för Sveriges kliniska psykologers förening och har gjort ett stort arbete med att tillgängliggöra evidensbaserad vård för individer som lider av ångest och tvång, samt bidragit med viktig forskning inom detta område.

Pearson är stolt sponsor av Stora psykologpriset. Priset omfattar 50 000 kr och delas ut den 6 oktober under psykologkongressen PS23.

Du kan läsa mer om årets vinnare och juryns motivering här: https://www.psykologforbundet.se/aktuella-fragor/nyheter_3/nyheter/erik-andersson-far-stora-psykologpriset-2023/

Skeva konfidensintervall

Hur kommer det sig att IK-poängen i WISC-V inte ligger mitt i konfidensintervallet? Och vad innebär det konkret att det lägre talet i konfidensintervallet är närmare IK-poängen och inte mitt emellan eller närmare det högre talet?

Läs svaret här

Webbinarium om Q-global

Välkommen till ett gratis webbinarium om Q-global, vår digitala plattform för administrering och scoring av framför allt skattningsskalor men även några test. På det här webbinariet får du lära dig mer om hur Q-global fungerar, funktionerna i systemet, olika administrering- och scoringalternativ, vad du behöver för att komma igång, och mycket mer.

Läs mer här

Product Specialist/Sales Consultant

Som produktspecialist/säljare kommer du att utbilda i och sälja våra produkter och test för kliniskt verksamma psykologer och andra närliggande professioner, samt presentera vårt sortiment hos kunder, på mässor och konferenser runt om i Norden. Du har ett nära samarbete med vår testutveckling och marknadsavdelningen för att ta fram relevant stödmaterial till kund, hjälpa till med granskning av digitala plattformar, samt följa marknadstrender.

Vi söker dig som har en psykologexamen eller en master i psykologi samt är intresserad av kliniskt utredningsarbete inom olika tillämpningsområden för såväl barn som vuxna. Du drivs av att bygga relationer och skapa förtroende. Vi ser gärna att du är intresserad av digitala produkter, digitalt lärande och utveckling. 

Du erbjuds en intressant tjänst på ett internationellt företag med stort fokus på forskningsbaserade produkter av hög kvalitet, där du får en spännande roll med möjlighet att bidra till Pearsons fortsatta utveckling. 

Läs här för mer information. Du är också välkommen att kontakta försäljnings- och marknadschef Parvin Yazdani. Tjänsten söker du genom att skicka personligt brev och CV på engelska till parvin.yazdani@pearson.com.

Information om felaktig instruktion i CELF-4

Vi har blivit uppmärksammade på ett fel i instruktionen till uppgift 9 i deltestet Förståelse av instruktioner. Felet berör protokollen för båda åldersintervallen.

· Den nuvarande, felaktiga, instruktionen lyder: Peka på alla bilarna i en av raderna. Nu.

· Den korrekta instruktionen lyder: Peka på alla bilderna i en av raderna. Nu.

Alla protokoll trycks nu om med den korrekta instruktionen. Du som har protokoll kvar, tänk på att under administreringen byta ut ordet ”bilarna” mot ”bilderna” och poängsätta uppgiften i enlighet med denna instruktion.

Instruktionen som användes vid normeringen är den korrekta formuleringen (Peka på alla bilderna i en av raderna. Nu"). 

Konskevenserna av detta fel är sannolikt marginella. I åldersgruppen 9 – 12 år ges uppgiften inte. I ålersgruppen 5 – 8 år kan uppgiften ha blivit något lättare än avsett då den felaktiga instruktionen använts. Ett barn kan därmed i vissa fall ha fått en ”extra” poäng som han eller hon annars inte skulle ha fått. Det är dock osannolikt att detta påverkat det sammantagna resultatet och tolkningen av detsamma på något avgörande sätt.



Viktigt meddelande gällande Cogmed

cogmedntylogga

Viktigt meddelande gällande Cogmed

I november 2019 informerade Pearson att vi hade slutit ett avtal gällande att överlämna driften och framtida utveckling av Cogmed arbetsminnesträning (Cogmed) till ett nytt företag etablerat av professor Torkel Klingberg, fil. Dr.

Sedan dess har detta företag arbetat med att ta fram ett “nytt” Cogmed – baserat på en uppdaterad teknisk plattform som inte är beroende av Flash-teknologi, då Flash kommer att avvecklas i slutet av 2020.

Vi är väldigt glada att nu kunna meddela att den uppgraderade versionen av Cogmed nästan är färdig att släppas, med en planerad lansering tidigt i november. Det här betyder att alla nuvarande användare av Cogmed redan nu behöver planera för denna lansering. Träningsprogram som har påbörjats på den nuvarande plattformen behöver slutföras innan slutet av 2020. Efter att den nya versionen är lanserad kommer alla nya träningsprogram behöva påbörjas på den nya plattformen.

Vi uppmanar dig att ta del av informationen om denna förändring, och att planera träningsprogram med klienter och elever utifrån dessa förändringar. Det kan vara en god idé att inte påbörja några nya träningsprogram innan den nya versionen av Cogmed har lanserats om du inte är helt säker på att påbörjade träningsprogram kan avslutas innan slutet av året. Om du har några frågor om vad detta betyder för dig, kontakta gärna oss via den mailadress eller det telefonnummer som finns nedan.

Det “nya” Cogmed kommer att vara en komplett systemuppgradering som innebär förbättringar av både upplevelsen av arbetsminnesträningen själv, men också av Cogmed Coach Center (CCC) som används för att skapa och övervaka träningsprogram.

Vad som inte berörs av förändringen är själva träningsmodulerna eller träningsalgoritmerna – på detta sätt kan vi försäkra att de goda effekterna av att använda Cogmed – som har visat sig i över 100 publicerade studier – är intakta.

Här är några av nyheterna:

· En ren och modern webbaserad design och användarupplevelse för coacher OCH den som tränar

· Mer träningsflexibilitet – genom att separera träningsprogrammets svårighet från speldesignen på skärmen (inga fler JM, RM och QM-nivåer).

· Ett nytt integrerat belöningssystem utformat med toppmodern gamification i form av en världsbyggare som visualiserar träningsförloppet för att säkerställa maximal motivation och efterlevnad.

· En ny CCC-design med fokus på att sammanfatta information och som finns tillgänglig direkt, med möjlighet att gå djupare ned i detaljerad information med hjälp av ”hoverteknik” och ett kortsystem som aktiveras mobilt.

Vissa funktioner i den aktuella plattformen kommer inte att finnas kvar i den nya versionen. Du kan få reda på mycket mer om funktionerna i det nya Cogmed-programmet genom att besöka den nya globala Cogmed-webbplatsen.

Med detta sagt är den första förbättringen av Cogmed-systemet nu tillgänglig för dig att förhandsgranska och använda!

Att koppla samman människor som vill använda Cogmed med en Cogmed-leverantör i sitt område är en av de mest efterfrågade funktionerna från våra kunder och community. Vi är därför stolta över att lansera den nya globala karttjänsten Cogmed Find Provider. Potentiella Cogmed-användare kommer kunna söka efter leverantörer i deras område i denna karttjänst. För att bli synlig på kartan, följ instruktionerna här: Om Find Provider.

Du kommer att upptäcka att processen involverar en Alfa-version av det uppdaterade verktyget för Coach Center. En Alfa-version betyder att funktionen inte är helt färdig, till exempel kan du enbart se dina träningar och inte skapa nya. Men du kan börja använda versionen och bekanta dig med det nya Cogmed Coach Center!

Som förväntat så får vi i dessa utmanande tider många förfrågningar om att använda Cogmed på distans, via “Telepractice” eller “Teletherapy”. Om du arbetar med coachning på distans så får du gärna lägga till det på din beskrivning på kartan för Find Provider.

Vi hoppas att funktionen att kunna göra dig synlig för potentiella Cogmed-användare är ett bra första steg i den spännande framtiden av den uppdaterade Cogmed-upplevelsen.

Vi kommer att uppdatera dig om vårt arbete framåt och den kommande lanseringen av nya Cogmed. Tills dess, besök https://www.cogmed.com/working-memory/product-upgrade för att få mer information om kommande förändringar och förbered dig på en spännande framtid tillsammans med Cogmed.

Och kom ihåg: Cogmed fungerar!

info.se@pearson.com

BASC-3 Introduktionsvideo

Behavior Assessment System for Children, Third Edition – BASC-3

BASC-­3 består av en samling skattningsskalor som – genom att integrera information och perspektiv från flera källor – tillsammans ger en både bred och djup förståelse för olika beteenden, tankar och känslor hos barn och unga. Självskattningsskalor finns för barn och unga i åldern 8–19 år, Föräldraskattningsskalor för föräldrar/vårdnadshavare till barn och unga i åldern 6–19 år, och Lärarskattningsskalor för lärare till elever i åldern 6–19 år. BASC-3 innehåller en stor mängd mått och skalor som rör problembeteenden och psykiatrisk problematik, men även starka sidor belyses.

BASC-3 har skandinaviska normer som bygger på ett urval som avspeglar normalpopulationen i de skandinaviska länderna.

Se en introduktionsvideo här:

Läs mer om BASC-3 här ››

Vill du få mer information om BASC-3 eller en presentation på din arbetsplats? Fyll i formuläret här ››

top